Noul BMW M4 CS aduce un plus de emoţie şi performanţă pentru o gamă de modele definitorie pentru marcă. Puterea motorului a crescut la 405 kW/550 CP, reglarea şasiului specifică modelului şi masa redusă – ajutate de numeroase componente din plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP) – aduc un plus de performanţă pentru conceptul auto BMW M4 Coupé cu patru locuri. În acelaşi timp modelul păstrează caracterul practic cotidian, echipamente avansate, remarcându-se prin caracteristici exclusive de design. Noul BMW M4 CS va fi produs, împreună cu celelalte variante BMW M4, la uzina BMW Group din Dingolfing din iulie anul acesta. Lista de comenzi va fi deschisă la sfârşitul lunii mai. Preţul de început pentru noul model în România este de 128 800 Euro fără TVA (153 272 Euro cu TVA).
Noul BMW M4 CS invită proprietarii să experimenteze sentimentul M într-una din cele mai pure forme. Caracterul său distinctiv plasează noul model la jumătatea distanţei dintre noul BMW M4 Competition Coupé cu M xDrive, completat cu îmbunătăţirile sale de performanţă, design şi echipamente ce au fost introduse recent, şi ediţia specială BMW M4 CSL, fabricată într-o serie limitată de 1.000 de unităţi.
Caracteristicile de performanţă specifice motorului cu şase cilindri în linie de la BMW M4 CS, o transmisie M Steptronic cu opt trepte şi tracţiunea integrală inteligentă M xDrive conferă noii ediţii speciale echilibru dinamic şi siguranţă în orice situaţie. Livrarea instantanee a puterii şi tracţiunea optimizată permit accelerarea de la 0 la 100 km/h în 3,4 secunde. În cadrul testelor pe bucla Nordschleife de la Nürburgring – barometrul suprem pentru toate automobilele BMW M când vine vorba de reţeta M de dinamică, agilitate şi precizie de manevrare -, noul BMW M4 CS a înregistrat un timp oficial şi omologat de 7:21,989 pentru turul complet de 20,832 kilometri.
Motor cu şase cilindri în linie dezvoltat pentru motorsport
Caracterul orientat spre motorsport al noului BMW M4 CS este recunoscut imediat. Ediţia specială este propulsată de o versiune foarte puternică a motorului cu şase cilindri în linie, capabil să urce în turaţii, cu tehnologia M TwinPower Turbo dezvoltată pentru gama BMW M3/BMW M4. Propulsorul de 3,0 litri a avut performanţa pe circuit ca obiectiv încă din prima zi a dezvoltării sale. Acest motor a fost baza pentru BMW M4 GT3, care a câştigat titlul DTM în 2022 la prima încercare, iar în 2023 au urmat victoriile la general în cursele de 24 de ore de la Spa-Francorchamps şi Dubai.
Prin urmare, motorul noului BMW M4 CS beneficiază şi de competenţa în dezvoltare a BMW M GmbH şi de numeroşii ani de experienţă în motorsport. Motorul are un carter extrem de rigid, care are o construcţie fără manşon, cu punte închisă, şi este proiectat să suporte o presiune de ardere foarte mare. Arborele cotit forjat cu masă redusă prezintă, de asemenea, o rezistenţă excepţională la torsiune, care joacă un rol în a oferi motorului livrarea rapidă a puterii şi apetitul pentru urcarea în turaţii. Învelişul de fier, care este aplicat pe căptuşeala cilindrilor printr-o pulverizare voltaică, reduce masa şi scade pierderile prin frecare. Totodată, chiulasa are un miez imprimat 3D. Acest proces de producţie aditivă permite conductelor de răcire să fie direcţionate într-un aranjament optim pentru gestionarea temperaturii, care ar fi imposibil de realizat folosind metodele convenţionale de turnare a metalelor. Sistemul de alimentare cu ulei – ca şi sistemul de răcire – este conceput pentru a face faţă provocărilor specifice utilizării pe circuit, inclusiv la turaţii mari constant şi acceleraţie laterală extremă.
Caracteristici de performanţă personalizate, sunet distinctiv
Tehnologia de curse oferă bazele potenţialului extraordinar al motorului cu şase cilindri în linie, care produce o putere maximă de 405 kW/550 CP sub capota noului BMW M4 CS. Aceasta reprezintă o creştere cu 15 kW/20 CP faţă de datele oferite de motorul BMW M4 Competition Coupé cu M xDrive. Creşterea puterii a fost obţinută prin revizuiri specifice ale tehnologiei M TwinPower Turbo a motorului şi nu a necesitat concesii în ceea ce priveşte stabilitatea sau durabilitatea. Ajustările au implicat în primul rând creşterea presiunii maxime de încărcare a celor două turbocompresoare monoscroll la 2,1 bar şi efectuarea unor ajustări specifice modelului la managementul motorului.
De asemenea actualizările produc o interpretare foarte specifică a caracteristicilor familiare de performanţă M, cu livrarea instantanee a puterii care continuă fără încetare până în eşaloanele superioare ale gamei de turaţii. Motorul noului BMW M4 CS oferă un cuplu maxim de 650 Nm între 2.750 şi 5.950 rpm. Puterea maximă este dezvoltată la 6.250 rpm, iar limita superioară a turometrului este la 7.200 rpm. La răspunsul excelent al motorului contribuie un suport de motor specific modelului, cu curse crescute ale arcului. Conexiunea rigidă dintre unitatea de putere şi structura automobilului permite transmiterea directă a puterii acestuia către transmisie de fiecare dată când conducătorul apasă acceleraţia.
Puterea disponibilă instantaneu şi capacitatea de a urca în turaţii ale motorului deschid calea unor valori de acceleraţie impresionante. Noul BMW M4 CS accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 3,4 secunde, în timp ce sprintul 0-200 km/h durează 11,1 secunde. Acceleraţia în reprize (80-120 km/h) durează 2,6 secunde în treapta a patra, respectiv 3,3 secunde în treapta a cincea. Viteza maximă a ediţiei speciale – care este echipată standard cu M Driver Package (care include şi un curs specific de pilotaj) – este limitată electronic la 302 km/h.
Livrarea puterii motorului este însoţită de o acustică plină de emoţie generată de sistemul de evacuare dublu, care dispune de clapete controlate electric, un amortizor din titan cu design care reduce masa şi – în stilul M obişnuit – două perechi de ţevi de eşapament vopsite în negru mat. Prezenţa acustică a motorului se adaptează la setarea sistemului de propulsie selectată prin meniul M Setup. În modurile SPORT şi SPORT+, nota motorului capătă nuanţe inconfundabile de maşină de curse. Acest lucru conferă o dramă sonoră în funcţionare, în special în timpul schimbărilor de viteze şi a ajustărilor de turaţie.
Transmisia M Steptronic cu opt trepte, M xDrive şi diferenţialul M activ transformă puterea extraordinară în performanţe impunătoare
Cuplul motorului este transmis către toate cele patru roţi ale noului BMW M4 CS printr-o transmisie M Steptronic cu opt trepte, cu Drivelogic. Aceasta este acţionată fie folosind maneta selectorului de viteze specifică M de pe consola centrală, fie clapetele de schimbare, din fibră de carbon, de pe volan. Butonul Drivelogic integrat în maneta selectorului permite conducătorului să modifice caracteristicile transmisiei după cum doreşte, cu o gamă de setări disponibile: una orientată spre confort, una pentru performanţă sportivă şi una optimizată special pentru utilizarea pe circuit.
Puterea motorului este transferată către drum prin sistemul M xDrive. Această tehnologie inteligentă de tracţiune integrală foloseşte un ambreiaj multidisc controlat electronic în caseta de transfer pentru a distribui cursiv puterea motorului între roţile din faţă şi cele din spate – şi astfel pentru a maximiza tracţiunea, agilitatea şi stabilitatea direcţională în orice situaţie. Alimentarea cu ulei a ambreiajului multidisc a fost optimizată pentru a se asigura că sistemul de tracţiune integrală continuă să funcţioneze eficient chiar şi în timpul sesiunilor foarte intense de pe circuit.
Înclinarea roţii din spate a sistemului M xDrive şi felul în care face echipă cu diferenţialul M activ de pe puntea spate – a cărei funcţionare este, de asemenea, complet variabilă – se adaugă la sentimentul M caracteristic la accelerare sau în viraje. În plus, meniul M Setup permite selectarea modului 4WD Sport, care direcţionează o proporţie şi mai mare din cuplul motorului către roţile din spate. De asemenea, conducătorii pot dezactiva complet sistemul DSC (controlul dinamic al stabilităţii) şi pot activa tracţiunea spate pură prin modul 2WD. Prin aceasta, conducătorii experimentaţi sunt implicaţi şi mai mult în experienţa de condus.
Tuning specific modelului pentru tehnologia şasiului şi sistemele de control
Tehnologia şasiului pentru noul BMW M4 CS a fost adaptată exact la caracteristicile de performanţă ale motorului, conceptul auto general şi distribuţia masei acestuia. Cinematica punţilor reglate individual şi setările personalizate de cădere a roţilor, amortizoarele, arcurile auxiliare şi barele antiruliu contribuie la optimizarea preciziei direcţiei, transmiterea forţelor laterale de control în viraj, răspunsul arcurilor şi amortizoarelor şi locaţia roţilor.
Amortizoarele controlate electronic ale suspensiei M adaptive de pe noul BMW M4 CS vin, de asemenea, într-o configuraţie specifică modelului, la fel ca şi direcţia electromecanică M Servotronic cu raport variabil şi sistemul de frânare integrat. Setările pentru sistemele de control a tracţiunii DSC şi M Dynamic Mode au fost adaptate la cerinţele specifice ale pilotajului dinamic pe circuite. M Dynamic Mode oferă conducătorilor o mai mare libertate de a explora limitele dinamice ale maşinii, împingând punctele de intervenţie pentru diferitele măsuri de stabilizare ale sistemului DSC. Atunci când conducătorul adoptă un stil de condus extrem de sportiv, este permisă o patinare limitată, controlată a roţilor pentru o transmisie şi mai bună a puterii şi abordări sportive, sigure, cu intervenţii reduse ale sistemului electronic.
Jante forjate exclusive, din aliaj uşor, şi anvelope de circuit montate standard
Modelul este echipat standard cu frâne M Compound, cu etriere vopsite în roşu sau negru. Etrierele pentru frânele opţionale M Carbon ceramice pot fi comandate într-un finisaj în roşu sau auriu mat. Noul BMW M4 CS este echipat standard cu jante M forjate, din aliaj uşor, cu un design V-spoke exclusivist – disponibile fie în Gold Bronze mat sau negru mat.
Jantele uşoare (19 inchi pe puntea faţă şi 20 inchi pe cea spate) sunt echipate standard cu anvelope de circuit (anvelope ultra track ca opţiune) pentru a maximiza experienţa de performanţă. Oferind control lateral şi stabilitate direcţională remarcabile, sentimentul precis al direcţiei şi tracţiune optimă, aceste anvelope de circuit – în dimensiunile 275/35 ZR19 (faţă) şi 285/30 ZR20 (spate) – reprezintă o propunere convingătoare, chiar şi atunci când conducătorul îşi dovedeşte ambiţiile sportive pe un circuit. Clienţii care intenţionează să folosească BMW M4 CS mai ales pentru condusul zilnic pot selecta anvelope de înaltă performanţă de aceleaşi dimensiuni ca opţiune gratuită.
Aplicarea intensivă a designului uşor cu utilizarea generoasă a CFRP
Măsurile extinse de design uşor joacă un rol major în modelarea calităţilor de performanţă şi a caracterului exclusivist al noului BMW M4 CS. Utilizarea componentelor din plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP) este de o importanţă esenţială aici. Acoperişul din fibră de carbon este un exemplu excelent, masa sa redusă coborând centrul de greutate al maşinii mai aproape de şosea şi, prin urmare, sporind agilitatea şi dinamica în viraje. Capota, spliterul faţă, prizele de aer frontale, capacele oglinzilor exterioare, difuzorul spate şi spoilerul spate în stil Gurney sunt fabricate tot din acest material uşor, de înaltă tehnologie.
Respectarea principiului designului inteligent şi uşor este evidentă şi în interior. În interesul reducerii masei în interiorul cockpitului, consola centrală, clapetele de schimbare de pe volan şi elementele ornamentale interioare sunt realizate din CFRP. Modelul vine echipat tot standard cu scaune-scoică M Carbon, a căror construcţie cu masă redusă este evidenţiată prin utilizarea CFRP în elementele structurale ale pernei şi spătarului, precum şi în decupajele atrăgătoare din suporturi laterale şi sub tetiere. În plus, sistemul de evacuare al noului BMW M4 CS este mai uşor cu peste patru kilograme, datorită utilizării unui amortizor spate din titan. Per total, măsurile de design uşor reduc masa maşinii cu aproximativ 20 de kilograme în comparaţie cu BMW M4 Competition Coupé cu M xDrive.
Lonjeronul M opţional al părţii frontale maximizează rigiditatea la torsiune
Un lonjeron M – proiectat de asemenea pentru reducerea masei – poate fi specificat ca opţiune pentru BMW M4 CS pentru a creşte rigiditatea torsională şi pentru a îmbunătăţi manevrabilitatea prin virajele abordate dinamic. Elementele din aluminiu turnat care leagă braţele laterale de partea frontală prezintă o geometrie optimizată din punct de vedere al masei, care a fost potrivită cu precizie – cu ajutorul modelelor numerice – forţelor aplicate în diferite situaţii de condus.
Caracteristicile exclusive de design promit performanţe deosebite
Noul BMW M4 CS îşi anunţă instantaneu caracterul mai clar cu o serie de caracteristici de design individuale. Noile culori BMW Individual Riviera Blue şi Frozen Isle of Man Green metalizat sunt disponibile exclusiv pentru cel mai recent model ediţie specială de la BMW M GmbH. Suprafeţele din fibră de carbon expusă pentru acoperiş şi cele două concavităţi din capotă prezintă structura distinctivă a materialului, la fel ca spliterul faţă, prizele de aer faţă, capacele M ale oglinzilor exterioare, spoilerul spate şi difuzorul spate. Împreună cu pragurile laterale şi branhiile M negre, elementele CFRP oferă un contrast atractiv faţă de noile culori îndrăzneţe. Noul BMW M4 CS poate fi specificat şi în culori precum M Brooklyn Grey metalizat şi Sapphire Black metalizat.
Partea frontală a automobilului este dotată cu o grilă BMW fără cadru, care reduce masa, cu design simplificat ce aminteşte de maşinile de curse. Concepute special pentru acest model, caracteristicile de identificare includ linii roşii de contur şi emblemă „M4 CS” în partea superioară a celor două bare orizontale ale grilei. Atât emblema modelului din faţă, cât şi omologul său de pe capota portbagajului au suprafeţe negre cu chenar roşu.
Farurile adaugă încă un detaliu în partea frontală a noului BMW M4 CS. Elementele luminoase sculpturale luminează galben în loc de alb – atât în timpul animaţiei Welcome Light, cât şi în timp ce faza scurtă sau faza lungă este aprinsă – şi astfel face o trimitere la modele de curse de anduranţă. Stopurile BMW M4 CS fac o declaraţie vizuală puternică. Pe lângă faptul că generează o strălucire puternică, tehnologia lor Laserlight este marcată şi de fascicule complexe de fibră optică din interiorul blocurilor optice, care au un aspect „plutitor” şi sunt iluminate de o diodă laser. Rezultatul este un efect 3D proeminent. Această tehnologie a fost văzută în premieră la ediţia specială de înaltă performanţă BMW M4 CSL, una produsă într-o serie limitată de 1.000 de unităţi, iar acum aduce o estetică exclusivă şi pentru BMW M4 CS.
Ambianţă de curse în cockpit: scaune-scoică M Carbon cu elemente de design exclusive
Având o atracţie vizuală puristă, cockpitul BMW M4 CS se concentrează în mod direct pe oferirea unei experienţe de condus captivantă, îmbinând în acelaşi timp cu succes aura sa distinctă de curse cu caracteristicile de confort pentru condusul de zi cu zi – datorită materialelor de înaltă calitate şi elementelor de design exclusive. Volanul standard M Alcantara, cu design cu trei braţe, cu o ramă cu bază plată, oferă o combinaţie perfectă de aderenţă sigură pentru manevre dinamice de condus şi confort impresionant în călătoriile mai lungi. Marcajul central roşu şi clapetele de schimbare din CFRP adaugă un sentiment autentic de motorsport în cockpit. Scaunele-scoică M Carbon cu design specific modelului, disponibile standard, îmbină sentimentul de maşină de curse şi confortul pe distanţe lungi, totul pentru un efect excepţional. Complet electrice şi încălzite, acestea au tetiere integrate şi o emblemă de model iluminată.
Scaunele-scoică M Carbon din BMW M4 CS sunt tapiţate cu piele Merino şi vin într-un design exclusivist, cu o schemă de culori negru/roşu şi cusături distinctive de contrast. Acest finisaj bicolor este transferat în compartimentul din spate al automobilului sport de înaltă performanţă. Atât panourile uşilor din faţă, cât şi cele din spate sunt finisate în întregime în piele neagră. Inscripţia roşie „CS” pe consola centrală, centurile de siguranţă M cu cusături contrastante în culorile BMW M GmbH, o tapiţerie a plafonului de culoare antracit, benzi interioare decorative cu finisaj din fibră de carbon şi plăci ale pragurilor cu inscripţia „M4 CS” completează ambianţa exclusivă din interiorul maşinii.
Ecran central curbat BMW cu afişaje specifice M, BMW iDrive nou
Cea mai recentă versiune a sistemului de afişare şi control/operare BMW iDrive, bazat pe sistemul de operare BMW 8.5, oferă control intuitiv al numeroaselor funcţii ale automobilului şi serviciilor digitale. Ecranul central curbat BMW are indicaţii specifice M şi este înclinat către conducător, ajutându-l să se concentreze asupra drumului. Grupul de ecrane complet digital este format dintr-un monitor de informaţii de 12,3 inchi (31,24 cm) în spatele volanului şi un display central cu diagonala ecranului de 14,9 inchi (37,85 cm). Familiarele M Shift Lights apar în partea de sus a monitorului de informaţii, în timp ce sistemul de stabilitate a condusului, M xDrive şi modurile de control al tracţiunii sunt toate indicate în zona inferioară. Pe ecranul de pornire al displayului central pot fi adăugate widgeturi speciale care conţin informaţii despre configuraţia curentă a automobilului, precum şi presiunea în anvelope şi temperatura.
BMW iDrive modernizat include, de asemenea, Asistentul Personal Inteligent BMW şi a fost proiectat cu un accent deosebit pe controlul tactil şi vocal. Pe lângă grafica specifică M, sistemul are acum şi un nou mod de a opera controlul automat al climatizării: setările de temperatură şi ventilaţie, precum şi încălzirea scaunului pot fi controlate fie tactil, folosind o opţiune specială de meniu în zona inferioară a displayului central, fie prin comandă vocală.
Buton Setup pentru personalizarea configuraţiei automobilului, M Drive Professional cu M Drift Analyzer şi M Laptimer ca dotări standard
Butonul Setup specific M de pe consola centrală permite accesul direct la opţiunile de setări pentru motor, şasiu, direcţie, sistem de frânare şi M xDrive. Două variante de setări configurabile individual pot fi stocate permanent, împreună cu configuraţiile preferate pentru acustica motorului, sistemul DSC, funcţia Start/Stop automată şi caracteristicile de schimbare a transmisiei M Steptronic cu opt trepte – ulterior pot fi recuperate folosind unul dintre cele două butoane M de pe volan.
Tot ca echipare standard în noul BMW M4 CS este sistemul M Drive Professional. Aceasta include funcţii optimizate pentru circuit, cum ar fi M Drift Analyser, care evaluează şi înregistrează derapajele controlate în viraje, şi M Laptimer, care oferă date detaliate despre tururile de circuit şi le permite conducătorilor cu un stil sportiv să-şi împărtăşească realizările cu comunitatea. În plus, vine cu M Traction Control, ale cărui zece praguri progresive de reglaj joacă, de asemenea, rolul lor în a ajuta conducătorii să se bucure de plăcerea de a conduce maşina pe circuit.
Butonul M Mode de pe consola centrală este un alt instrument din pachetul M Drive Professional şi poate fi folosit pentru a regla atât răspunsurile sistemului de asistare a condusului, cât şi conţinutul afişat pe monitorul de informaţii şi pe Head-Up Display. Pe lângă setările ROAD şi SPORT, BMW M4 CS oferă şi un mod TRACK conceput exclusiv pentru utilizarea pe circuite.
Opţiuni de top pentru un plus de plăcere şi confort în condusul cotidian
Specificaţia BMW Live Cockpit Professional, disponibil standard, include BMW Head-Up Display cu grafică specifică M, sistemul de navigaţiee BMW Maps bazat pe cloud, integrarea smartphone-ului, telefonie cu încărcare wireless şi o interfaţă WiFi. Opţional este disponibil BMW Drive Recorder.
Noul BMW M4 CS oferă, în plus, clienţilor o gamă selectă de caracteristici de confort şi sisteme de asistare a condusului, cu accent ferm pe plăcerea de a conduce. Comfort Access, un sistem de alarmă, controlul automat al climatizării pe două zone, sistemul de sonorizare Harman Kardon Surround, controlul distanţei de parcare, asistentul de parcare, avertizarea de coliziune frontală, avertizarea de părăsire a benzii şi sistemul de informaţii privind limita de viteză sunt toate incluse standard, în timp ce operarea automată a capotei portbagajului şi sistemul Driving Assistant pot fi adăugate ca opţiuni.
Toate datele referitoare la performanţă, consumul de combustibil şi emisii sunt provizorii.
Toate caracteristicile echipamentelor, datele tehnice şi cele privind consumul de combustibil şi emisiile menţionate se referă la oferta de pe piaţa germană. Dimensiunile şi măsurătorile se referă la automobile în configuraţia de bază din Germania. Acestea pot varia în funcţie de dimensiunea jantei/anvelopei şi de echipamentele opţionale selectate.